ציטטות מתחום הספורט...

"תהייה ראשון - תהייה שונה - תהייה שניהם! " דיוגינס

"ספורטאי לא יכול לרוץ עם כסף בכיסים. הוא חייב לרוץ עם תקווה בלב וחלומותיו בראשו." אמיל

"ספורט הוא חליפת הבריאות." היפוקרטס

יום שישי, 30 ביולי 2010

החופש הגדול

שלום לך בלוג יקר!!
רציתי לשתף אותך היום ב"חוויה" של המורים והתלמידים כאחד שנקראת החופש הגדול או כשמה המקובל "חופשת הקיץ".
בבתי הספר היסודיים החופשה היא בחודשים יולי ואוגוסט בעוד שחטיבה העליונה החופשה מתחילה 10 ימים קודם כבר ב20 ליוני. אם תשאלו את ההורים לפי סקר שנערך כ-70% מתוחם היו מעדיפים לקצר את החופשה ,ההוצאות האדירות על קייטנות , בלויים ונופשים ובל נוסיף את הילדים שמשגעים את הוריהם ומטפסים על הקירות ומתישים את הוריהם.
החופש הגדול אינו המצאה יהודית. החינוך המסורתי היהודי דוגל בתקופות חופשה קצרות ממנו משמעותית, שנהוגות עד היום במגזר החרדי. החופש הגדול בישראל הוחל במקביל להקמת מערכת החינוך הממלכתי עם הקמת המדינה. גם בעולם צועד החופש הגדול יד ביד עם מערכת החינוך המודרני. בארצות־הברית של המאה ה־18 וה־‭,19‬ לדוגמה, לא הכירו את מושג החופש הגדול. אוכלוסיות המהגרים הגדולות קשות-היום, שרצו להבטיח שילדיהם יימצאו במסגרות מוגנות במהלך ימי עבודתם, רצו אותם בבית הספר ושנת הלימודים נמשכה אז 11 חודשים.
בשנים האחרונות של המאה ה־19 התפתחה בארצות־הברית מגמה מעניינת דווקא בקרב המעוניינים להתקבל לקולג'ים ולאוניברסיטאות יוקרתיות. במהלך הקיץ הם "התנדבו" בארגונים שונים הקשורים במאמץ פיזי קשה, כמו למשל הכשרת שבילים למטפסי הרים. להורים עלה התענוג ‭4,500‬־900 דולר והם ראו בהשקעה ערוץ משתלם משתי הבחינות. קודם כל הילד עסוק, ושנית הוא מגדיל את סיכויי הקבלה שלו לאחד ממוסדות החינוך היוקרתיים, שדורשים יותר ויותר הוכחות מהשטח שתלמידיהם העתידיים יידעו לעשות משהו עם החופש הגדול. , החופש הגדול נמשך בארה"ב בין תשעה ל־11 שבועות, והוא מרוכז בתקופת הקיץ. בנוסף לכך יש חופשת חורף בתקופת חג המולד וחופשה קצרה יותר באביב לחג הפסחא. באוסטרליה ובניו־זילנד החופש הגדול השנתי משיק לחג המולד וחופשת ראשית השנה, פשוט מכיוון שעונת הקיץ שם נופלת בחורף שלנו. באוסטרליה החופש הגדול נמשך שישה שבועות, אבל במהלך השנה יש עוד שלוש חופשות, שבועיים כל אחת, באביב, ביוני ובספטמבר.

כמה ימי לימודים מלאים לומד התלמיד הישראלי בשנה? בהסתדרות המורים טוענים, על־פי החופשות הרשומות בחוזר מנכ"ל משרד החינוך, כי התלמידים בישראל רושמים שיא עולמי. רק בקוריאה לומדים כמו בישראל, 220 יום, כאשר בחטיבות הביניים הקוריאנים משיגים אותנו ‭220 -‬ ימי עבודה למורים, לעומת 210 בישראל. בדנמרק ובברזיל מגיע מספר ימי הלימודים ל־200 בשנה בכל סוגי בתי-הספר, בהולנד 195 יום, ביפן ‭193 -‬ יום, בפינלד ואנגליה 190 יום, והכי פחות לומדים התלמידים האיסלנדים ‭170 -‬ ימי לימודים בשנה.

על־פי נתוני המורים, כשמדובר בשכר המורה נמצאת ישראל באחד המקומות האחרונים בטבלה העולמית, למעשה רק מקום אחד לפני הונגריה. כמעט הצעתי הצעה להאריך את החופשות, עד שלקחתי לידי את יומן השנה ומחשבון והוספתי את כ־80 הימים במהלך השנה בהם לומדים ילדינו לימודים חלקיים (ימי שישי, ימי תחילת הלימודים, צומות, הכנות למסיבות סוף השנה, חזרות למבחנים וימי מבחנים‭.(‬ ילדי ישראל לומדים לימודים מלאים פחות ממחצית הימים שבלוח.
החופשה הגדולה מצריכה הוצאות עצומות בתחום הכלכלי (קייטנות ובילויים) אך לצערו הבטיחות של הילדים פוחתת ולפי ארגון "בטרם" 30 אלף ילדים יובלו לחדרי מיון במהלך החופשה בגים תאונות המרביתם: טביעה נפילה השארת ילדים ללא השגחה ואף רכיבת אופניים.
באלה הנשאלת היא האם לקצר את החופשה או לא "האדם לא זקוק לחופש של חודשיים, להיפך, הוא זקוק למסגרות. כשאתה יוצא מהמסגרת לזמן ארוך, האדם, והילד אף יותר, הולך לאיבוד‭,"‬ אומר הפסיכולוג הקליני ד"ר דוד סגל, מרצה בחוג למדעי ההתנהגות במסלול האקדמי במכללה למינהל.

כשיוצאים לחופשה מלימודים, יוצאים לחופש ממסגרת שיש בה כללים ומתחים. החופש יוצר ניתוק מחברים ומהקבוצה הגדולה, מכיוון שלכל אחד מהילדים מארגנים פעילויות, שלא תמיד נעשות במשותף אפילו עם שניים־שלושה החברים שהוא איתם בקשר. הקייטנה פותרת אמנם את בעיית התעסוקה, אבל היא פוגעת בלכידות הקבוצתית של מסגרת הכיתה בבית הספר, שהילד צריך לחזור אליה בעוד כמה חודשים.
אירגוני המורים יוצאים בתוקף נגד קיצור החופשה משום שהם יודעים את הקושי הרב בלימוד בחודש יוני ד"ר יצחק קדמן טוען
"למי שמדבר היום על הארכת תקופת הלימודים אני מציע לחוות שבוע אחד של לימודים בתקופת יוני בבית־ספר ישראלי מצוי אני לא יודע איך התלמידים שלנו מחזיקים מעמד ביוני.לא רציני להאריך את תקופת הלימודים בלי שיהיו תנאי שהייה נורמליים".
ד"ר קדמן רואה את אחד ממקורות הקיטורים ההוריים שחוזרים כל שנה בתקופת החופש הגדול גם בתפיסת ההורות העכשווית, "כאשר רוב ההורים בונים על האליבי המודרני של זמן איכות, עשר דקות ליום, ופתאום יש להם ילד במשרה מלאה בבית, הורים לא מעטים פשוט לא מסתדרים עם זה‭."‬
לסיום בנימה אישית אני כמובן כמו שאר המורים נגד קיצור החופש אני חושב ששחיקת המורה עולה בעיקר בחודש יוני ולכן החופש הגדול עוזר מאוד בצבירת אנרגיות חדשות רענון וחזרה בכוחות מודשים בנוסף זוכר אני כתלמיד כמה הייתי מצפה לחופש הגדול ונהנה מאוד בו לכן אני נכנס וראשם של התלמידים ומבין כמה הם "צמאים" לחופש. אני חייב לציין שעדין אין לי ילדים וכאשר יהיו לי ילדים ואני יחווה כמה מן הבעיות שציינתי בפוסט יש להניח שאולי דעתי תשתנה ב180 מעלות.
בנוסף העלתי כאן סרטון העוסק בדיון על קיצור החופש הגדול מאוד מעניין ומראה את הקונפליקט בין 2 הדעות
חופשה נעימה לכולם!!
אורי

3 תגובות:

  1. אורי!
    קראתי את הדברים שכתבת בנושא קיצור החופש הגדול אני מסכימה שהחופש הגדול והכרחי למורים כמו לתלמידים. אני גם מודעת לכל הטענות שעולות לא אחת בדבר החופשות של המורים.אני סבורה שאכן אפשר היה לשנות את החלוקה של ימי החופשות בצורה אחרת.אם נקח לדוגמה השנה שבוע ימים לאחר תחילת השנה אנו נכנסים לחופשת החגים.ההסתגלות למעברים במיוחד בכתה א' או בתיכון ובחטיבה יהיו קשים.
    מעבר לכך לצערי הרב בשנים מדי שנה בקיץ במהלך החופשה אנו עדים לא אחת לאסונות שנגרמים ושכולנו מזועזעים מהם, אולי זה מקרי ואולי לא מה שבטוח שאם הילדים היו במסגרת חינוכית הם היו מוגנים לפחות בחלק מהזמן.

    השבמחק
  2. אורי,
    כתבת פוסט מעניין, ומעניין לדעת גם נתונים ממדינות אחרות ולראות שהמצב אצלינו לא כל כך גרוע!
    אני מסכימה, שגם המורים וגם התלמידים זקוקים לחופשות, אפשר לחשוב על חלוקה אחרת שלהן וכך לנסות לפתור חלק מן הבעיות.
    אני חושבת שלמידה בחודשי הקיץ הלוהטים, היא משימה כמעט בלתי אפשרית, אך אפשר לפתוח את בתי הספר לפעילויות אחרות (מעין קייטנה) וכך לפתור את בעיית העסקת הילדים וגם בעיות כלכליות להורים, עקב מחירי הקייטנות הגבוהים.
    כאימא לילדים אני סבורה שהתארגנות נכונה פותרת בעיות רבות.
    ואני מסכימה עם דבריה של לאה בנושא האסונות והאלימות המופנית כלפי ילדים.
    דורית

    השבמחק
  3. הי אורי,
    אכן להורים, חופשת הקיץ היא תקופה לש פשוטה ומעמסה נפשית וכלכלית כאחת. לא פעם, אני שומעת את חברותיי אומרת לי:"תפסיקו לקטר (המורים)יש לכם חודשיים חופש גדול, וכדו', תשובתי אליהן, שאם הן רוצות, הן יכולות לעשות הסבת מקצוע להוראה...
    חופשת הקיץ, הינו זמן לחידוש וצבירת אנרגיות חדשות, הן למורים והן לתלמידים. אני חושבת שבית הספר לא אמור לפתוח את שעריו בחופש הגדול (אני לא מתכוונת לקייטנות שפועלות בו)אנו לא אמורים לספק להורים פתרונות לתעסוקה בחופש ובטח לא בייבי סיטר, תפקידינו לחנך וללמד.
    מיכל

    השבמחק