ציטטות מתחום הספורט...

"תהייה ראשון - תהייה שונה - תהייה שניהם! " דיוגינס

"ספורטאי לא יכול לרוץ עם כסף בכיסים. הוא חייב לרוץ עם תקווה בלב וחלומותיו בראשו." אמיל

"ספורט הוא חליפת הבריאות." היפוקרטס

יום שבת, 24 ביולי 2010


שלום לך בלוגי היקר!!!


אני כותב לך היום בנושא שמאוד נוגע לליבי, על למידה מרחוק בכלל ועל למידה מרחוק בארץ בפרט.
* " כיום מלמדים באמצעות טכנולוגיות חדשניות את אותם התכנים ונבחנים באותן הבחינות שאני נבחנתי בהן לפני עשרים שנה. דרוש שינוי מהותי במטרות החינוך. דרוש שינוי בדרכי הערכה הסטנדרטיות שלא מתאימות". פרופ` גבריאל סולומון.

כסטודנט הלומד היום במכללה ללימודים אקדמיים לתואר M.A אני יכול להגיד בודאיות שהלמידה מרחוק היא יותר יעילה ואפקטיבית מאשר הלמידה הסטנדרטית ,אני לדוגמא בתור סטודנט הסובר מהפרעות קשב וריכוז הישיבה בכיתה מאוד קשה ומעיקה לי כאשר הסטנדרט המקובל היום כמו ב60 השנה האחרונות הוא שמרצה מדבר וכולם קשובים לו,אני אישית מאוד סובל מכך לא חלילה שדברי המרצה לא מעניינים אותי אלא שקשה לי להישאר צמוד לכיסא ולהקשיב אני מרוכז בדברים אחרים ומחפש דברים אחרים לתעסוקה כגון פלפון לצייר לצאת להתאוורר לחלום ועוד' .בזמן שהמרצים רואים זאת כחוסר כבוד או זלזול ולוקחים את המקרה אך אישית אני באמת שעושה את מרב המאמצים להקשיב וללמוד.
ולכן כאשר היה לנו את השיעור המכוונן בלמידה מרחוק הרגשתי אחרת יכולתי להיות במחשב בזמני הפנוי ללמוד בזמן שנוח לי תוך כדי יכולתי להסתכל בעוד אתרים במקביל לדבר בטלפון לקום להסתובב ללכת לחזור בלי הגבלה ,לאכול ,לצפות בטלוויזיה במקביל מה שלא יכולת לעולם בשיעור פרונטאלי מעשי בכיתה כך שהלמידה הייתה הרבה יותר מעניינת ואפקטיבית לפחות לגבי!!
כיום בארץ יש כבר מספר מכללות שבהן המרצים לא עוקבים אחר נוכחות התלמיד והתלמיד לא צריך להתאמץ בכתיבה ולהספיק את דברי המרצה ובנוסף כל סטודנט מקבל את ההרצאה בלינק או בווידיאו קונפרנס.
בעולם השיטה הזאת צוברת תאוצה מרשימה בזמן שבארץ השיטה עדין לא מקובלת פרט לקורסים בודדים באתרים ספציפיים או שלוחות למידה מרחוק למוסדות קיימים.
בארצות הברית התחום מפותח יותר וכולל אתרים מכווננים ללמידה מרחוק אף ניתן להשלים תארים בלמידה מרחוק (מהבית) שיטה שלמרב הדעות תחליף את השיטה הנוכחית כאשר מרבית הלימודים יבוצעו מהבית.
החסרונות של שיטה זו הן:
התלמיד נמצא בבית רחוק מן המרצה הוא לא יכול לשאול אותו שאלות "און לין" הוא לבד ועלול להרגיש חוסר ביטחון ולחץ.
אין משמעת עצמאית ללמידה וכך הנשירה תהיה גבוהה.
חוסר החוויות בלמידה מול סטודנטים אחרים החוסר גובר כאשר העבודות לבד אין הליכה לספריה יצירת סדנאות וכו'
והכי חשוב הפן החברתי נעלם כמעט לגמרי אין מפגשים בזמן הלימודים ואחריהם.
היתרונות של שיטה זו הן:
התלמיד חש ממש כבכיתה בזמן הרצאה בווידיאו ולרשותו יש פורום, מייל ,ועוד אמצעים טכנולוגים מתקדמים.
זמן-התלמיד לא צריך להשכים קום בבוקר אלא יכול להקשיב וללמוד בזמנו הפנוי
בל נישכח שמקורות הידע השתנו אם פעם הכול התבסס על הספרייה המקומית כיום מרבית הידע נמצא במחשב בנוסף התלמיד יכול להריץ את הווידיאו שוב ושוב ויכול לסכם לעצמו את החומר בצורה הטובה ביותר בעוד שבהרצאה הוא עלול לפספס את דברי המורה, וההפתעה הגדולה דווקא באמצעות הצ'אטים הוא יכול להגיע לחיי חברה לא פחות מעניינים מאשר בחיי היום יום הסטנדרטים.
המקומות בארץ בהן אפשר ללמוד מרחוק הם:
אוניברסיטת בר אילן אוניברסיטת חיפה אוניברסיטת בן גוריון מכללת אפקה אוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה העברית בהן יש סביבה מתוקשבת – קורסים מקוונים ואתרי קורסים.
ולסיכום בלוגי היקר אני סבור כי הלמידה מרחוק משתווה ואך עוברת את הלמידה הסטנדרטית , ויותר מכך סטודנטים כמוני יכולים לבוא יותר לידי ביטוי בלמידה מרחוק מאשר בלמידה הרגילה ולהגיע להישגים יותר מרשימים וטובים.
אני בטוח כי יש עוד הרבה מאוד סטודנטים שמרגישים כמוני ושמרביתם אף הרימו ידיים והפסיקו ללמוד בשיטה הרגילה ורק מצפים לשינוי המיוחל בו יכנסו המחשבים לשימוש בתחום הלמידה ויחליפו את השיטה הנוכחית .
שלך באהבה
אורי



4 תגובות:

  1. אורי שלום!
    אני מאד מעריכה את הכנות והפתיחות שלך בכתיבה!
    הרשומה שלך מציגה את הלמידה מרחוק מנקודת מבטם של התלמידים עם בעיות קשב וריכוז.
    ברור לי שסביבת המחשב פותחת פתח ללמידה מעניינת, מאתגרת וחוויתית יותר ואכן יכולה לסייע לפיתרון .
    אך מצד שני ישנו מחקר המוכיח שתלמידים המשחקים במחשב למעלה משעתיים ביום מגבירים את הפרעות הקשב והריכוז שלהם.
    בקצרה, יש למצוא את האיזון בין השניים ולתעל את הלימוד במחשב ללימוד תועלתי, מובנה ובעל תוצאות.
    בהצלחה!

    השבמחק
  2. אורי,
    קראתי בעניין את הפוסט המרגש שכתבת, הצד האישי שלך נותן מימד נוסף ליתרונות של הלמידה מרחוק. עצרתי לרגע וחשבתי, על התלמידים שלי בכיתה... כדאי לחשוב על דרכים נוספות לעזור להם להתמודד עם בעיות הקשב והריכוז.
    אכן ללמידה מרחוק יתרונות וחסרונות כפי שציינת, וחשוב לערוך את השילוב, אך לגבי התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים- כדאי לעצור ולחשוב מה מתאים להם יותר כדי שיחוו חוויות של הצלחה במערכת החינוך.
    ישר- כוח!
    דורית

    השבמחק
  3. אורי,
    במהלך קריאת הפוסט שכתבת עברתי תהליך חשיבה רפלקטיבי,חשבתי על כל אותם תלמידים שעבורם מתמטיקה וכל מה שמזכיר את המקצוע הוא סיוט, תלמידים שהם דיסכלכוליים, דיסגרפיים וכד', גם אני כקודמיי התרשמתי ואף התרגשתי מכתיבתך הגלויה, אף אחד לא מסוגל להבין קשיים של תלמידים לקויי למידה ואו עם בעיות קשב וריכוז, אני בכל מצב נוטה להאמין שאם יש רצון אפשר לנצח...
    אין ספק שהלמידה המסורתית והמיושנת מתסכלת עבורכם,
    ואכן הלמידה המקוונת היא פתרון נפלא ויעיל.
    בהצלחה בהמשך,
    ורד.

    השבמחק
  4. אורי היקר!
    אכן הצלחת לרגש אותי כמו את שאר קוראי הבלוג בגילוי הלב על בעיות הקשב והריכוז שאיתם אתה מתמודד. כאחת שמכירה אותך מקרוב, אני יודעת כמה אתה משתדל ומתאמץ כדי להצליח בלימודים למרות כל הקשיים ועל זה כל הכבוד!
    גם אני חושבת שלמידה מרחוק תורמת ומסייעת לתלמידים בעלי קשיים שונים, למשל:תלמידים בעלי בטחון עצמי נמוך, יכולים להשתתף בלמידה מרחוק מבלי החשש שתלמידים ילעגו להם, תלמידים יכולים ללמוד בקצב האישי שלהם ועוד רבים היתרונות ללמידה מסוג זה.
    אני מאחלת לך בהצלחה בלימודים,
    אורי, זכור, רצון והתמדה - מובלים להצלחה,
    מיכל שפיז

    השבמחק