ציטטות מתחום הספורט...

"תהייה ראשון - תהייה שונה - תהייה שניהם! " דיוגינס

"ספורטאי לא יכול לרוץ עם כסף בכיסים. הוא חייב לרוץ עם תקווה בלב וחלומותיו בראשו." אמיל

"ספורט הוא חליפת הבריאות." היפוקרטס

יום שלישי, 10 באוגוסט 2010

מי ילמד את הדור הבא??

שלום לך בלוגי היקר
הפעם אני רוצה לספר לך על מאמר מאוד מעניין שקארתי לאחרונה של דוקטור יצחק עזוז שהוא הראש המגמה של הבית ספר להכשרת מורים של מכללת בית ברל .
פרופ' צחור, בכתבה לפתיחת שנת הלימודים, מייחל להנהגה חדשה "שתנער את האקדמיה ועמה את החברה כולה". הוא תולה את מצבה העגום של האקדמיה בישראל בגורמים רבים: קיצוץ תקציבים, עצירה בגידול מספר הסטודנטים וכתוצאה מכך "הונמכו תנאי הקבלה" ו"הסיבה האחת היא שיטת הלימוד המיושנת, הממשיכה את מתכונת הלימודים שבה פעלו האוניברסיטאות לאורך אלף שנים." וזאת למרות "שהשינוי הדרמטי בהרכב הלומדים לא תורגם לשינוי הנדרש בתוכני הלימודים ובשיטת [הלימוד]... שעדיין נוהגת כמו מימים ימימה". פרופ' צחור מוסיף וקובע שכתוצאה מכך נוצר "בזבוז ענק של משאבים – לא רק משאבי כסף אלא בעיקר משאבי דעת." הוא רומז לכך שעיקר הבזבוז נובע מהשיטה הסלקטיבית שנועדה להכשיר מעט סטודנטים "שיחליפו לימים את הפרופ' המלמדים אותם." עליו כפושט רגל.
צחור טוען ומוסיף שכדי להאיץ את השינוי בכוון הנדרש הממשלה צריכה להתנות מתן כספי ציבור למוסדות, בתחילה אקדמאיים ובהמשך כל מוסדות ההשכלה, אם המבחנים שהם מקיימים יתקיימו כאשר לכל נבחן יש עמדת מחשב מקושרת לכל מאגרי המידע הרלוונטיים לנושא המבחן, ספרים ומחברות לפי רצונו. תנאים אלו יחייבו את המוסדות לשנות בהתאם את המבחנים ואת דרכי הלמידה. זהו תנאי הכרחי כדי להתחיל ולהניע את השינויים המתבקשים לצורת למידה אחרת. נוסף לכך, הציבור חייב לדרוש הפרדה מוסדית בין מוסדות אקדמאים המכשירים למקצועות מדעיים, הנדסיים וטכנולוגיים לבין מוסדות המכשירים לתחומי החברה והרוח, כולל מועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) נפרדת. כל אחד מסוגי המוסדות הללו צריך להתמחות בפיתוח מיומנויות חשיבה שונות בתכלית, כאשר סטודנטים בשני סוגי המוסדות יהיו חייבים להיחשף במידה מצומצמת לתהליכי החשיבה המפותחים במוסדות המקבילים. הפרדה זו תאפשר למוסדות המתמחים בתחומי החברה והרוח לפתח מיומנויות חשיבה שעד היום הוזנחו לחלוטין באקדמיה בגלל ההגמוניה המוחלטת בהן של החשיבה המדעית לכאורה, היות שכאמור גם היא לא פותחה וטופחה.
אני לומד מכך שהזמן עושה את שלו והעולם מתקדם ויחד איתו אנחנו והשיטות הישנות כבר עשו את שלהם כפי שהוזכר מעלה והגיע הזמן לעידן חדש שבו המודרניזציה והטכנולוגיה יחליפו את המורה והספר
להתראות לפחות עד שבוע הבא
אורי

4 תגובות:

  1. אורי,
    קראתי בעניין את הפוסט שכתבת. הדברים מוכיחים שמה שאנו לומדים במגמת התקשוב רלבנטי ומועיל, וכמו שמערכת החינוך צריכה להפנים את שינויי הטכנולוגיה, כך גם מערכת ההשכלה הגבוהה.
    אך לדעתי, עדיין אין תחליף למורה...

    השבמחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  3. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  4. היי אורי,
    הפוסט שלך אכן מוכיח שלימודינו במרכז האקדמאי הם בשיטה ובדרך הנכונה!
    הסרטון שהבאת פשוט מקסים ומעורר נוסטלגיה לימים עברו, הוא מוכיח מעל כל ספק שבעצם הילדים מעוניינים ללמוד עלינו רק להוביל אותם צעד אחר צעד וללמדם לחקור ולנתח בעזרת שפע הכלים הטכנולוגיים הקרובים לעולמם .
    תודה ששיתפת אותנו!

    השבמחק