ציטטות מתחום הספורט...

"תהייה ראשון - תהייה שונה - תהייה שניהם! " דיוגינס

"ספורטאי לא יכול לרוץ עם כסף בכיסים. הוא חייב לרוץ עם תקווה בלב וחלומותיו בראשו." אמיל

"ספורט הוא חליפת הבריאות." היפוקרטס

יום שבת, 14 באוגוסט 2010

אנטומיה של תוכניות תקשוב בחינוך בגרמניה

שלום לך בלוג יקר!!
אני כותב לך שורות האלה בדיוק באמצע העבודה שאני מגיש במסגרת הקורס בו אני לומד שנקרא:"שילוב טכנולוגיות
תקשוב ולמידה היבטים בינלאומים" מאת חגית מישר-טל . נושא העבודה שלי הוא מדיניות התקשוב בגרמניה ובעודי
קורא ומתפעל מן ההשקעה של הגרמנים בתחום החינוך החלטתי לשתף אותך בחלק קטן מן החידושים והטמאתם בתוכנית החינוך.

ישום המחשבים בחינוך התנהל בכיוון שונה לחלוטין משאר המדינות בעולם. במדינה, שכל חבל ארץ שלה (lander) הוא עצמאי מבחינת המדיניות החינוכית, הכיוון הכללי היה התמקדות בהתאמת תוכניות הלימוד ועריכת שינויים קוריקולריים מותאמים לעידן התקשוב ורק אחר כך הצטיידות בתי ספר במחשבים.
הגרמנים השקיעו רבות בהתאמת תוכניות לימוד קיימות למציאות מתוקשבת. הם מיזגו תוכניות לימודים שעסקו במדיה ובטכנולוגיות מידע לתכנית לימודים אינטגרטיבית אחת.
רק לאחר שתהליך זה הושלם עברו במשרד החינוך הגרמני לשלב ב' שנקרא שלב ההצטיידות ובו מעבדת מחשבים עם חיבור לאינטרנט בכל בית ספר שהתלמידים יוכלו להיות נגישים לאותה מעבדה.
כאשר החיבור הושלם בשנת 2002 ו44 אלף בתי ספר ברחבי המדינה חוברו לאינטרנט ,הם עברו לשלב הבא שלב ג' ובו פיתוח אוריניות מידע אצל תלמידים ומורים בעידן האינטרנט , ולכן פותחו תוכניות רבות לטיפוח איסוף המידע ,חקר,תכנון והפקת מידע.
בכל אחת מהתוכניות הגרמניות, נושא הכשרה והשתלמויות המורים תפס מקום מרכזי. יותר משליש התקציב הוקדש לסוגיה של התפתחות מקצועית של המורים והכשרתם לשלב של שילוב המחשב בהוראה. במסגרת מאמץ זה להשבחת איכות ההוראה, פותחו גם באוניברסיטאות בגרמניה כמה מודלים פדגוגיים אותם ניסו גורמי ההדרכה להעביר במהלך השתלמויות המורים.
למרות כל המאמצים של משרד החינוך הפדראלי הגרמני, עדיין נותר הפער בין דרישות הקוריקולום והיישום בכיתה ע"י המורים גדול למדי והיקף ההוראה מבוססת התקשוב בבתי הספר הגרמניים נותר נמוך יחסית לבתי ספר במדינות כמו קוריאה, או שבדיה.
לאור זאת, בשנתיים האחרונות החליטו רשויות החינוך בגרמניה ליזום תכנית תקשוב ארצית חדשה, המקיפה את כל המגזר הציבורי, לרבות בתי הספר. יוזמה זו הנקראת The Initiative D21 והיא מאצילה חלק גדול מהביצוע למגזר הפרטי ומתקצבת אותו לצורך ביצוע ההצטיידות וההדרכה בשדה.
התקשוב בבתי הספר קיבל תנופה, עשרות אלפי בתי ספר (90%) חוברו לאינטרנט מהיר. 49% מכיתות בתי הספר היסודיים ו? 32% מכיתות בתי הספר התיכוניים בגרמניה מצוידים במחשבים (ביחס של מחשב ל-3 תלמידים). יישום התוכניות הפדגוגיות הולך ומתרחב אף שהפער בין דרישות הקוריקולום והיישום הפדגוגי בכיתה ע"י המורים עדיין גדול, אך הוא מצטמצם משנה לשנה.
התוכנית הגרמנית נחשבת להצלחה. היא אמנם מתקדמת באיטיות ניכרת, אך ביציבות ובעקביות.
אני כולי תקווה שגם בישראל יאמצו סוף סוף את המודל הגרמני ,או כל מודל חלופי אחר , בכדי ששילוב התקשוב בהוראה יעלה מדרגה אחת לפחות!! מעלה, כדי שנשתווה ואף נעקוף ברמת החינוך שלנו מדינות מערביות רבות שאצלם התקשוב בהוראה הוא דבר הפועל מן השיגרה.
בנוסף הכנסתי סרטון חשוב מאוד על השינוי בגרמניה בהכדרת המחשבים לבתי הספר ובניית מנהיגים חדשים לעתיד.
שלך אורי מאיש











2 תגובות:

  1. אורי
    קראתי בעניין את הדברים שכתבת. ולאור הדברים המסקנה שלי היא שלא מספיק לספק תשתיות ולצייד את בתי הספר במחשבים, חייבים להכשיר גם את המורים כדי שידעו מה לעשות עם הציוד המתקדם ואיך לנצל אותו לשיפור תהליכי הוראה למידה. זהו הפער הדיגיטלי. לתלמידים מיומנויות מחשב טובות יותר מהמורים שלהם. מזכיר מדינה שאנו מכירים, לא ?

    השבמחק
  2. אורי,
    קראתי בעניין את הפוסט על תקשוב החינוך בגרמניה.
    כדאי לנו ללמוד על תוכניות תקשוב במדינות השונות וליישם במערכת החינוך שלנו.
    כנראה שבכל מדינה יש מכשולים וקשיים בדרך, על אף הסדר והארגון- וחשוב לדעת להמשיך קדימה ולצלוח את כל המסוכות שבדרך.
    דורית

    השבמחק