ציטטות מתחום הספורט...

"תהייה ראשון - תהייה שונה - תהייה שניהם! " דיוגינס

"ספורטאי לא יכול לרוץ עם כסף בכיסים. הוא חייב לרוץ עם תקווה בלב וחלומותיו בראשו." אמיל

"ספורט הוא חליפת הבריאות." היפוקרטס

יום שבת, 21 באוגוסט 2010

כיצד הגלובליזציה משפיעה על תוכנית הלימודים

שלום לך בלוג!!
הפעם אני רוצה לספר לך על מאמר מעניין מאוד שקראתי של ווקס במסגרת הקורס "שילוב טכנולוגיות תקשוב ולמידה היבטים בינלאומיים" שמרצה ד"ר חגית מישר-טל.
המאמר עוסק בשינויים הטכנולוגים שגרמו לאינטראקציה כלל עולמית שמשנה מן היסוד את הכללים ואת המבנה הישן של מוסדות הלימוד.
ה"מיזוג" עם מערכות חדשות גורם לאי סדר ולאנדרלמוסיה ואין ספק שצריך להגיע להסדר חדש , בארצות הברית אחד מהבטיו הבולטים של השינוי מצוי בתחום החינוך אשר נמצא במשבר ואף הפף בעשור האחרון לבעיה מדינית ופוליטית.
ישנה התדרדרות מתמדת בסטנדרטים הבסיסים של מערכת החינוך בארצות הברית ,הצורך בשינוי מגיע בעיקר מן השוק האמריקאי שדורך כח עבודה וצרכניםאינטליגנטים החשופים והשולטים היטב בטכנולוגיה המתקדמת ,אך בשטח בתי הספר אינם ערוכים לדרישה זאת ואינם מספקים להם את דרישותיהם.
השוק האמריקאי שלאורך השנים היה השולט והמוביל בעולם ברוב תחומיו ,נמצא במשבר עמוק מכיוון שהשווקים האירופאים התאוששו מזמן מן מלחמת העולם השניה וחשופים הרבה יותר לטכנולוגיה ויוצרים תחרות גדולה מול השוק האמריקאי ,שלא נדבר על השוק שמגיע מן המזרח שכולל את סין ,יפן והונג קונג שהם כבר מזמן עברו את האמריקאים כח העבודה שלהם יעיל מאוד שולט היטב בשינויים הטכנולוגים ויוצר כל הזמן חידושים מהפכניים חדשים המשנים בכל פעם את כלי המשחק, לאמריקאים מאוד קשה להתמודד מולם ,המסקנה המתבקשת היא שמוסדות החינוך חייבים לספק לשוק האמריקאי עובדים אינטילגנטים יעלים שחשופים לטכנולוגיות ויוכלו להשתלב ביתר קלות בשוק.
לכן מערכת החינוך האמריקאית נכנסה לפניקה והציעה תוכנית שנוי שנקראת "nation at risk" שבה ניסתה בכח לשפר את הישגיה התלמידים האמריקאים במבחנים הבינלאומים,הניסיון נכשל ובגדול לא רק שלא היה שינוי בהשיגי הלומדים נוצר מצב של התמרמרות מצד המורים שחשו שאין להם יצירתיות וחופש פעולה ללמד את התלמידים.
ארצות הברית ביצעה ניסיון נוסף שבו למורים היה יותר עצמאות ויצירתיות ללמדאת התלמידים ,בנוסף בעלי חברות ההי טק יכלו לשלוף את התלמידים "און ליין" שיהיו עובדיהם העתידניים , לא עוד כח עבודה זול למפעלים אלא עובדים רב גוניים היכולים לעבוד ולנהל עסק מהבית בעזרת המחשב.
בשורה התחתונה התוכנית הצליחה אך למעשה היא העלתה את רף הכניסה למכללות , לקולגים ואוניברסטאות בארה"ב ולמעשה היא הגדילה את הפער הדיגיטאלי באוכלוסייה האמריקאית
הפער בין השחורים ללבנים בארצות הברית רק גובר והשאלהאיך יראה בית ספר עתידני בארה"ב נשארה פתוחה.
לסיכום אני חושב על תוכנית עתידנית שתביא תוצאות גם לישראל ולא תגדיל את הפער הדיגיטאלי..
שלך אורי





2 תגובות:

  1. שלום אורי,
    כדי לצמצם את הפער הדיגיטאלי שקיים במדינות רבות, לדעתי, יש להשקיע הן בתיגבור השקעות תשתית והגדלת רוחב הפס המקומי .
    והן בחינוך בביה"ס ובמתנ"סים: ללמד את התלמידים כיצד להשתמש באופן מושכל ונבון ברשת.

    השבמחק
  2. אורי שלום !
    בהמשך למה שכתבת על ההדרדרות של מערכתצהחינוך בארצות הברית, שמעתי היום באחת מתכניות הבוקר שבארצות הברית ישירידה באחוזי הסטודנטים מסיימי תואר ראשון. אולי העלאת רף הכניסה ללימודים במכללות ובאוניברסיטאות היא אחת הסיבות לכך ?

    השבמחק