ציטטות מתחום הספורט...

"תהייה ראשון - תהייה שונה - תהייה שניהם! " דיוגינס

"ספורטאי לא יכול לרוץ עם כסף בכיסים. הוא חייב לרוץ עם תקווה בלב וחלומותיו בראשו." אמיל

"ספורט הוא חליפת הבריאות." היפוקרטס

יום שישי, 26 בנובמבר 2010

מה אסור ומה מותר בפייסבוק

כדאי לחשוב תמיד מי עשוי לקרוא את העדכונים שלכם בפייסבוק רגע לפני לחיצה על כפתור "שתף", בייחוד אם אתם ממלאים תפקיד רגיש בתקשורת. כך למד על בשרו סגן עורך מוסף הארץ, אורי תובל, אחרי התבטאות קיצונית בפרופיל האישי שלו בפייסבוק.

תובל דן בשבוע שעבר ביחד עם חבריו אודות התנהגות משפחתו של רס"ן שנהרג בשבוע שעבר (אלירן פרץ)
ההתבטאות, הקשה כשלעצמה, נגעה גם בעצבים חשופים בחברה הישראלית כמו שכול, ובנושאים כעמדות פוליטית, תפקידו של הצבא בחברה והערך של שירות צבאי והקרבה אישית

עיתונאים, כמו אנשים אחרים במקצועות אחרים, לפעמים אומרים זה לזה(מילים שלא היו נאמרות בפומבי) בשיחות פנימיות, אך מה קורה לשיחות המסדרון כאשר הן עוברות לאינטרנט בכלל ולרשתות חברתיות בפרט?..

הן נחשפות לעיני אנשים נוספים, שהם לעתים בבחינת משתתפים חרישיים לדיון אך השפעתם עליו גדולה. על כן, פייסבוק לא מאפשר חירות מוחלטת לומר את כל מה שאנחנו חושבים, אלא אם כן נהיה מוכנים לשאת בתוצאות

חשוב לציין כי כל אדם זכאי להתבטא בחופשיות כל עוד אינו מפר חוק וספק אם דבריו של תובל הם כאלה. עם זאת, תובל נתפש כחבר מערכת “הארץ”, גם כאשר הוא מתבטא בפרופיל האישי שלו בפייסבוק..

לדברים שתובל פרסם יש השלכה גם על התדמית של העיתון ויחסיו עם הקוראים. על כן, דברים קיצוניים וחסרי רגישות כאלה הם גול עצמי ל”הארץ” בתקופה פגיעה בה במיוחד, העיתון נאלץ לעמוד מול שירותי הביטחון והשב"כ, ובמקביל לגונן על עיתונאי נוסף,השוהה בלונדון מחשש שייעצר (אורי בלאו).

גם כאשר נדמה לנו שהשיחה “מגודרת היטב” לכאורה, בין חברים בלבד, התחושה הזו מטעה. מישהו כבר יפיץ את הדברים הלאה, כפי שאמר לכם מייסד פייסבוק בעצמו: . פייסבוק אינו חלל אינטימי אלא להפך – המקום בו דברים שתפרסמו עשויים לקבל הד נרחב.במילים עדינות תשכחו מפרטיות.

כפי שאמר לנו אלון הסגל במסגרת הקורס "שיטות וכלי חיפוש מתקדמים" כאשר אתה יוצר חשבון בפייסבוק כל התמונות וכל מה שאתה מפיץ שייך בלעדי לפייסבוק ואפילו אלון שהוא "חסיד" של רשתות חברתיות גורס שהוא נוקט בכללי ביטחון וזהירות קפדניים בעת כניסתו לפייסבוק..

בפועל, גם ברשתות חברתיות אנחנו רחוקים מלחשוף את כל הקלפים ואולי טוב שכך. “להיות אתה” אין משמעותו חוסר טקט או פרסום חסר מחשבה. הכנות המוחלטת, משמעותה גם פגיעה באינטרסים שלך עצמך או באינטרסים של המעסיק, וההפרדה בין הפרופיל האישי לזהות המקצועית היטשטשה מאוד בעולם בו כל המידע מופץ מיד וזמין ברגע באמצעות גוגל.

בנוסף לפוסט הזה אני מצרף סרטון מאוד מעניין שמצדד בדבריי כיצד פייסבוק פוגע בפרטיותם של אנשים.

אורי




2 תגובות:

  1. אורי,
    מסכימה עם הפוסט שכתבת. אנו בהחלט חייבים לחשוב רגע לפני שאנחנו כותבים משהו ברשתות החברתיות השונות. גם אם ההגדרות שלך חסומות, תמיד הדבר יכול להתגלגל למקום ולאדם הלא נכון.
    לכן, אנחנו מחוייבים לעצור רגע ולחשוב לפני כל כתיבה ו/או העלאת תמונות.

    השבמחק
  2. אורי
    אכן דברים חשובים ואני אישית חושבת שהגולם קם על יוצרו. ודי במה בסערה שעבהר השבוע על מדינות העולם עם פרסום המסמכים בוויקיליקס.
    לאה

    השבמחק